مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

نه آنکه جهانگرد یاکه در سفر باشم،اما،
مسافرپیاده بخوانیدمرا،
که درجاده های تخیل ناگریز ذهن،محبوس مانده ام،
واین ها ورق پاره های همان زندان است

استفاده از مطالب با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است

بایگانی
چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۰۳:۴۹ ب.ظ

این چهره‌های خسته و زیبا

از نشستی که در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شده بود برمی‌گشتم. آنجا به همراه جمعی از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی با رئیس کمیسیون بانوان شهرداری تهران دیدار داشتیم.

ایستگاه متروی تئاترشهر را برای نخستین بار می‌دیدم. البته قبلا هم از اینجا گذشته بودم اما انقدر تند و سریع که چیز زیادی در خاطرم نمانده بود. یک ایستگاه بعد پیاده شدم تا خط را عوض کنم.

ولی‌عصر شلوغ بود، خیلی شلوغ. دقیقه به دقیقه، نفر به جمعیت ما اضافه می‌شد بی‌آنکه مترویی برسد. هوا گرم بود و چهره‌ها خسته.

به هر کس که نگاه می‌کردم احساس می‌کردم در این چهره‌ چیزی هست که می‌توان عاشقش شد و دوستش داشت. به این فکر می‌کردم که راستی‌راستی این مردم زیبایند. زنانی که من می‌دیدم، از خستگی رنگ از رخشان پریده یا آرایششان کمرنگ شده بود. و با این همه باز هم زیبا بودند.

از خودم می‌پرسیدم: آیا آن‌ها کسی را دارند که عاشقانه دوستشان داشته باشد و مثلاً بگوید من عاشق اصالت چهره تو هستم، من عاشق این موها و ابروهای نامرتبت هنگام خستگی‌ام. من عاشق این برآمدگی روی بینی‌ات هستم که تو را به شخصیت‌های درون نقاشی‌های کلاسیک شبیه کرده است. عاشق کک و مک صورتت و ... . دلم می‌خواست به تک‌تک‌شان همین‌ها را بگویم.

در هر چهره‌ دلیلی برای به‌دل‌نشستنِ آن‌ها می‌دیدم. و لابد هر یک خصوصیات اخلاقی مثبتی هم داشتند که آدم را بیشتر پایبندشان کند.

پس چه کسانی این اندیشه را در سرمان انداختند که به اندازه کافی خوب و زیبا نیستیم تا از جانب برخی کسان دوست داشته شویم؟

 

آنچه هستم را دوست دارم

۰۳/۰۵/۱۷
یاس گل

نظرات  (۲)

دنیا و متعلقات‌اش مال پولدار ها و زیبا رویان هست . مابقی جماعت ،بقول حافظ  «بنده و این قوم خداوندانند» ...

اگر فرصت می‌کردید و میپرسیدید هم احتمالا مضمونا همین رو در پاسخ میشنیدید 

پاسخ:
بله. زمانه چنین زمانه‌ای‌ست.
و اگر کسی بخواد با نگاهی متفاوت در جامعه‌ای که چنین تفکری برش مسلط شده زندگی کنه، کارش راحت نیست. اگر بخواد زیبایی رو یا دارایی رو جور دیگری ببینه و تعریف کنه، نظراتش از طرف عموم مردم قبول نخواهد شد.
۱۸ مرداد ۰۳ ، ۱۳:۴۵ حاج‌خانوم ⠀

سلام
دیدن آدم های کپی پیست، اذیتم می کنه... آدم هایی که همه شبیه هم هستن... همه خودشون رو شبیه هم کردن

واقعاً قشنگی توی تفاوته، نه شبیه هم شدن...

پاسخ:
سلام
من هم باهات موافقم. این تنوعه که با خودش زیبایی می‌آره، خصوصیات خاص چهره هر نفر که او رو از دیگران متمایز می‌کنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">