مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

نه آنکه جهانگرد یاکه در سفر باشم،اما،
مسافرپیاده بخوانیدمرا،
که درجاده های تخیل ناگریز ذهن،محبوس مانده ام،
واین ها ورق پاره های همان زندان است

استفاده از مطالب با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است

بایگانی
شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۰۹:۱۸ ب.ظ

دردی که با من است

عکس CBCT دندانم را توی سا‌ک‌دستی‌ام گذاشتم و با خودم گفتم: این آخرین بار است که برای مشاوره نزد جراح می‌روم. اگر گفت بکش می‌کشم و اگر گفت به آن دست نزن بی‌خیالش می‌شوم.

دستیار دکتر گفت: بنشینید. کمی‌معطلی دارید.

یک نفر تازه دندانش را کشیده بود و داشت از مطب می‌رفت. یک‌نفرِ دیگر آن داخل بود و داشت ایمپلنت می‌کرد. و یک دختر هم بیرون منتظر نوبت جراحی‌اش بود.

بعد از گذشت ۴۰ دقیقه صدایم زدند. اول، دستیارِ دکتر یک بار دیگر متذکر شد که کشیدن این دندان عوارض دارد. می‌گفت اگر سنتان کمتر بود می‌گفتیم ۵۰درصد احتمال دارد بی‌حسی ایجاد کند. اما در این سن احتمالش خیلی زیاد است. مشخص نیست بی‌حسی کی برطرف شود. گاهی چند ماه طول می‌کشد یا نیاز است فیزیوتراپی شود. نه اینکه فلج شود اما سردی، گرمی، درد... هیچ‌چیز را احساس نمی‌کنید.

این‌ها را دمِ در گفت و سپس خودِ جراح عکس دندانم را نشانم داد و گفت: ببینید! ریشه دندانتان یک سانت زیر عصب رفته است. این یعنی کاملا با عصب درگیر است.

پرسیدم: یعنی نکشیدنش بهتر از کشیدنش است؟

گفت: بله.

_ و در مورد این درد و احتمال پوسیدگی دندان کناری چطور؟

_ در عکس اولت، دندان کناری مشکوک به پوسیدگی بوده. در عکس جدیدت پوسیدگی دیده نمی‌شود. باز هم لازم است یک دندان‌پزشک نظر دهد.

آمدم بیرون. پس از هشت بار رفت و آمد به مطب‌های مختلف و بیمارستان دندان‌پزشکی، از کشیدنِ دندان عقلم پشیمان شدم. مگر آنکه روزی -روزی که نمی‌دانم دور است یا نزدیک یا هیچ‌گاه نمی‌رسد- کاملا مجبور شوم و راهی جز کشیدن برایم باقی نمانده باشد.

از آنجا با خواهرم رفتیم به کتابخانه. کتاب‌های قبلی‌ام را پس دادم و کتاب سالار مگس‌ها را امانت گرفتم.

حالا که دارم این پست را می‌نویسم شبکه نسیم برنامه مهمونی را پخش می‌کند و صدای آقای همساده به گوش می‌رسد. اما من توی اتاقم هستم و چندان حوصله تماشا کردنش را ندارم.

درد دندان کناریِ دندان عقلم هنوز با من است.

۰۳/۰۶/۲۴
یاس گل

نظرات  (۵)

سلام

من چند سال پیش دو تا پایینی‌ها رو کشیدم.

الان که این نوشته رو خوندم سرم گیج رفت از روزی که مجبور شوم بالایی‌ها را بکشم. همان‌ها که دکتر گفت هیچ وقت مجبور نمی‌شی...

ان‌شاءالله که برای شما هم هیچ وقت نرسد آن روز...

پاسخ:
سلام
خب خداروشکر که وقتی جوان‌تر بودین اقدام کردین.
گمان می‌کنم بالایی‌ها با عصب درگیر نمی‌شن. انگار درگیری‌شون با سینوسه بیشتر.
ممنونم از دعای خیرتون. ان‌شاء‌الله.

عجب پس هنوز درد داری...  راستش اول خوشحال شدم که مشکل حل شده تا اینکه جمله‌ی آخر رو خوندم... اما منطقی‌تر به نظر می‌رسه که دندون دردناک رو آدم بکشه یا درمان که نه اینکه دندون عقل کنارشو!

پاسخ:
نظر این جراحی که دیروز پیشش رفتم هم تقریبا همچین چیزی بود. که با دندون عقل کار نداشته باش. برای اون یکی دندونت چاره پیدا کن.
اما دو تا جراح دیگه که جوون‌تر بودن می‌گفتن بهتره اول عقل با همه خطراتش کشیده شه بعد ببینیم اونی که درد داره رو چه کار کنیم. پر کنیم یا عصب‌کشی.
حتی دو تا دندان‌پزشک هم باز ارجاعم دادن به جراح. چون می‌گفتن اون دندونی که می‌گی درد داره مشخص نیست دقیقا پوسیدگی داره یا نه. اول عقلت رو بکش بعد دوباره عکس بگیر تا تصمیم بگیریم.
زورشون به دندون عقل من رسیده فقط 😆

منم تجربه تا حدودی مشابه شما داشتم که متوجه شدم جراح دندانپزشک زیاد از ریشه دندون سر در نمیاره. شما دنبال متخصص درمان ریشه باشین که تخصص و علم بیشتری در مورد ریشه و عصب دندون داره.

پاسخ:
پیشنهاد منطقی و به جایی هست. شاید بهتر باشه نوبت بعد سراغ متخصص درمان ریشه برم. 

ببخشید ولی چه مسخره‌... فعلاً عقل رو بکش تا ببینیم دندون کنارش رو چه کار کنیم؟؟؟ انگار دندون عقل هیچ اهمیتی نداره. 

پاسخ:
من موندم عکس‌ها چیو نشون می‌دن پس. هی برو جلو اشعه عکس بگیر بعد بازم مشکوک باشن که پوسیده یا نپوسیده
۲۹ شهریور ۰۳ ، ۲۰:۳۱ حاج‌خانوم ⠀

سلام

یه دکتر خوب می‌شناختم، حیف که رف خارج! وگرنه کارش بیست بود. منم دندونم توی فک خوابیده بود و کنار عصب بود. طول کشید، اما به مشکلی برنخوردم. خیره ان شاءالله

پاسخ:
سلام عزیزم
چه حیف شد 😕
حالا منم فعلا یه چند وقتی بی‌خیالش می‌شم اما بعد با یکی دو تا دکتر دیگه مشورت می‌کنم.
به امید خدا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">