مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

نه آنکه جهانگرد یاکه در سفر باشم،اما،
مسافرپیاده بخوانیدمرا،
که درجاده های تخیل ناگریز ذهن،محبوس مانده ام،
واین ها ورق پاره های همان زندان است

استفاده از مطالب با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است

بایگانی
شنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۰، ۰۳:۳۳ ب.ظ

هفته ی اول از ترم دوم

یک هفته از شروع کلاس های ترم دوم گذشت.

دفتر اول شاهنامه را خریدم.درآمد 350 هزار تومان.دفتر اول شامل پادشاهی کیومرت و هوشنگ و جمشید و ضحاک و فریدون می شود.

مثنوی را نخریدم.برای اینکه هزینه ی کتاب ها زیاد نشود رفتم آن از کتابخانه گرفتم.

لیلی و مجنون نظامی را هم از قبل داشتم.8 سال پیش به قیمت 9500 تومان خریده بودم.برو ببین حالا چقدر گران شده.

بیان شمیسا را از کتابخانه ی دانشگاه به امانت گرفتم.اما معانی و بدیع را هنوز ندارم،همین طور کتابِ پیر گنجه را.

فعلا تکلیف اول بلاغت کاربردی را تحویل دادم و باید منتظر بمانم ببینم استاد هنگام تصحیح چه نظری دارد و نقاط قوت و ضعف من در کجاست.

حالا با هر دو دانشجوی افغانستانی دوست شده ام،با فریده کمی بیشتر.عکس روی ماهش را دیدم و فهمیدم معلم است و دو سال از من کوچکتر است.هنوز نمی دانم فاطمه چه شکلی ست و چند سال دارد فقط می دانم پنج ماه است که مادرش را از دست داده.وقتی این موضوع را فهمیدم و ناراحتی اش را دیدم بغضم گرفت.

کاش اوضاع کرونا بهبود پیدا کند و بعد از عید به دانشگاه برویم.کاش فریده و فاطمه به تهران بیایند.

 

۰۰/۱۲/۰۷
یاس گل

نظرات  (۱۰)

سلام.سلام.سلام

اواون دفتر اول،اصل خوشگذرانیه

این کرونا حتی قلب هارم ازهم کرد... کرد

پاسخ:
 ان شاء الله که کلی بهره ببریم و برای منم بهانه شه که شاهنامه خوانی رو ادامه بدم 😊

۰۸ اسفند ۰۰ ، ۲۰:۳۶ یاس ارغوانی🌱

سلام. :)

منم خیلی دلم شاهنامه خوندن میخواد اما شما برای درس میخونید و خب بهتر و تخصصی تر خونده میشه نه؟!

پاسخ:
سلام
خب در واقع چون به عنوان درس می خونیم این فرصت رو داریم که اگر چیزی جا نیفتاد از استاد بپرسیم. مثلا ممکنه خود آدم توی خونه هم بشینه و یه نسخه ب خوب و شرح دار بخونه اما یه جاهاییش سوال شه براش و نتونه از کسی بپرسه 
۰۹ اسفند ۰۰ ، ۰۱:۴۰ حاج‌خانوم ⠀

سلام

چه درس‌های هیجان‌انگیزی😅😉

از نوشتن متنفر نبودم، اما نمی‌توانستم بنویسم. زنگ انشاء برایم بدترین زنگ بود و امتحان انشاء، بدترین امتحان...

اشک و آه و ناله‌ام برای بقیه امتحانات نبود، حتی زبان که هیچ‌نمره خوبی در دوران مدرسه از آن نگرفته‌ام.

از کجا توانستم خودکار بگذارم روی کاغذ و کلمات را پشت سرهم ردیف کنم را خاطرم نیست. اما بعد از ان چند کارگاه کوتاه‌مدت کاربردی، قلمم را از خشکی نجات داد. با اینکه رشته دبیرستانم، معارف اسلامی بود و کل ادبیات پیش‌دانشگاهی، ۴ ساعت بیشتر نبود و معلم ادبیاتمان همیشه حرص می‌خورد ۳ کتاب را چه جوری توی ۴ ساعت بهتون یاد بدم، اما عاشق عروض و اوزانش بودم و برای کنکور همه را حفظ کردم. (درس‌های انسانی، جزو واحدهایمان نبود، اما چون کنکور را باید انساتی می‌دادیم، تا جایی که وقتمان اجازه می‌داد، دروس اختصاصی انسانی را می‌خواندیم)

هیچ‌وقت ان‌موقع‌ها راهنمای خوبی نداشتم که به من بگوید به جای حقوق، ادبیات بزن که قطعا با رتبه زیر ۱۰۰۰، قبول می‌شدم. هر چند حقوق را دوست دارم، اما دلم برای اوزان عروضی و ضرب‌هایش، تنگ شده است.

سوابق نوشتنم به پای شما نمی‌رسد، اما همکاری با چند نشریه، حالا مرا به جایی رسانده که گاهی جلوی شغل بنویسم: نویسنده😅

یکبار هم سال‌ها پیش، شاهنامه ده‌جلدی قطع جیبی خریدم. به قیمت ۵۰ هزار تومان، و جز یکی دوبار بازش نکردم.

ده جلد داخل یک کاور است و سال‌هاست با نظم و ترتیب یکجا نشسته‌اند که خوانده بشوند و نمی‌شوند.🤐 الان دلم دانشجویی در رشته ادبیات را خواست...

موفق باشید.

پاسخ:
سلام
چه عالی با اینکه نیازی به حفظ اوزان نداشتی ولی حفظ کردی. ما ترم پیش عروض و قافیه داشتیم و جزو درس های پرچالش ما بود.
واقعیت اینه که من هم به جز کتاب رستم و اسفندیار هیچ وقت خودم سراغ شاهنامه نرفته بودم اما همیشه دلم می خواست این اتفاق بیفته که افتاد.
وای ده جلد 50 تومن؟ حیرت انگیز بوده قدرش رو خیلی بدون 😂
الان به طرز گریه آوری گرونه
۰۹ اسفند ۰۰ ، ۱۹:۵۳ یاس ارغوانی🌱

بله درسته. دقیقا همین قسمت که ممکنه آدم متوجهش نشه برام مشکله. :)

پاسخ:
البته یه چیزی هم بگم. حتی توی دانشگاه خیلی بستگی داره به اینکه خود دانشجو چقدر طالب باشه.
۰۹ اسفند ۰۰ ، ۲۰:۱۶ حاج‌خانوم ⠀

جزو واحدهامون نبود، اما باید کنکور انسانی می‌دادیم و به هر حال چندتا تست ازش می‌اومد. الان اسم اوزان و وزن‌ها یادم نیست، ولی راحت می‌تونم وزن عروضی رو دربیارمو بفهمم وزن شعر، اشکال داره یا نه.

داستان‌های شاهنامه رو زیاد خوندم... بیشتر ار رستم و اسفندیار داشتیم :)

ده جلد، 50 تومن! می‌تونم بهتون امانت بدم، اگر بخواین :)

پاسخ:
پس گمونم عروض رو به شکل شنیداری خوب یاد گرفتین که می تونین با شنیدنش تشخیص بدین.این یکی از بهترین راه های یادگرفتنشه
به سوال این ده جلد مال کدوم نشره؟  🤭 
۱۰ اسفند ۰۰ ، ۰۲:۲۰ حاج‌خانوم ⠀

عروض

واقعا وقت گذاشتم یاد گرفتم. اون موقع که اینقدر برنامه‌های اموزشی نبود.

یادمه یکی از رادیوها، درس عروض رو توی یه ماه، رادیویی درس می‌داد... و همون‌جا تو استودیو ضرب می‌زد. گوش می‌دادم، ضبط می‌کردم و پیاده می‌کردم. یادش بخیر، پرتم کردین به ۲۰ سال پیش😅

نشر دیبایه

منم خیلی اتفاقی دیدم. هی دنیال یه شاهنامه بودم بشه خوند... چاپ اولش مال ۹۱ هست.

من پایه‌ام قراربذاریم با هم بخونیم😁

پاسخ:
اوه چه هیجان انگیز،رادیو آموزش می داد؟
ما یه استاد داریم هرشب توی اینستاگرام چندبیت از شاهنامه رو استوری می ذارن و مدت هاست دارن به صورت داستانی پیش میرن
اگر دوست داشتین آدرس صفحه شون رو بفرستم

سلام و درود یاس‌گل خانوم عزیز 

 

نمی‌دونم ک کدوم تصحیح شاهنامه رو خریدی ک نوشتی ـ دفتر اول ! 

بین سه تصحیحی ک من خوندم (چاپ مسکو ـ دکترسیاقی ـ دکترخالقی مطلق) سپاسگزار استاد عزیزم جناب خالقی نازنین برای پنجاه سال تحقیق و تفحص‌اش هستم ک بهم هدیه دادند ک از بازخوانی‌اش اونقدر لذت بردم ک با کلمات نمی‌تونم بیان کنم .

بعنوان کسی ک بیش از پنجاه ساله ادبیات می‌خونه ، بهت پیشنهاد می‌کنم تصحیح دکتر خالقی رو بخر و بخون ک پشیمون نمی‌شی خانوم !

درضمن از آشنائیت خوشوقتم ادبیاتی ! 
 

شاد و سلامت و موفق باشی الهی !

پاسخ:
سلام بر شما
اتفاقا استاد ما هم کتاب دکتر خالقی رو پیشنهاد کردن و این کتاب منبع اصلی کلاس شاهنامه ماست.در کنار این کتاب بنده کتاب دیگه ای هم تهیه کردم و از خواندن شاهنامه لذت می برم
چه سعادتی که خود دکتر خالقی استاد شما بودن و از چنین فرصت نابی برخوردار بودین
از حضورتون بسیار خرسندم
زنده باشید
۱۰ اسفند ۰۰ ، ۰۵:۲۱ حاج‌خانوم ⠀

اینه شاهنامه‌ای که خریدم

اینجا موجود داره، دیگه جلد اول رو خریدی رفیق🤐 خوبه پس منم بخونم، سوال داشتم از خودت بپرسم!😉

https://www.ketabdaneshjoo.ir/DetailProduct-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%B3%DB%8C-10-%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8-(%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86)%D8%AC%DB%8C%D8%A8%DB%8C-18450

پاسخ:
آره آره حتما
من فعلا از داستان ضحاک دارم جلو میرم
جالبه که ضحاک متون کهن ایران با ضحاکی که فردوسی توی شاهنامه آورده یه تفاوت هایی داره
اون ضحاک متون کهن یه دیو سه سر و 6چشم بوده ولی می دونی که توی شاهنامه با شخصیت پردازی فردوسی ضحاک یه انسانه که دوتامار روی دوش داره
من ضحاک فردوسی رو بیشتر دوست دارم :))
۱۱ اسفند ۰۰ ، ۱۶:۰۳ حاج‌خانوم ⠀

خب دوست که دارم، ولی شبکه خارجی ندارم... ببینم شروع می‌کنم یا نه، اگه به مشکل برخوردم، میام سراغ خودت.😅😘

پاسخ:
اِ باشه باشه
من اگر چیزی بلد باشم حتما
خوشحال میشم
🤗
راستی یه سایت شاهنامه خوانی هم می شناسم
هر بخش رو در فایل های صوتیِ جدا جدا گذاشتن
https://readingferdowsi.com/
۱۲ اسفند ۰۰ ، ۰۴:۴۵ حاج‌خانوم ⠀

ممنون...😊

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">