مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

نه آنکه جهانگرد یاکه در سفر باشم،اما،
مسافرپیاده بخوانیدمرا،
که درجاده های تخیل ناگریز ذهن،محبوس مانده ام،
واین ها ورق پاره های همان زندان است

استفاده از مطالب با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است

بایگانی
دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۰۴:۵۷ ب.ظ

هفت خط جام

صبح در بالکن نشسته بودم و قصیده سی و هفتم خاقانی را می خواندم.

رسیده بودم به این بیت که می گوید:

لعل در جام تا خط ازرق     شعله در چرخ اخضر اندازد

در شرح این بیت نوشته بود ازرق:خط وسط از هفت خط جام.

همان لحظه یادم آمد که پیش از این نیز با اسامی سایر خطوط در اشعار دیگر آشنا شده بودم اما خیلی سریع از آن ها گذشته بودم و در نتیجه نمی دانستم هر خط در کدام قسمت جام قرار می گیرد تا در فهم یا معنی کردن ابیات هم در نظر داشته باشمشان.

این شد که در اینترنت عبارت "هفت خط جام" را جستجو کردم و به دو تصویر و دو بیت شعر از ادیب الممالک فراهانی رسیدم و تصمیم گرفتم همین مطالب را برای خودم هم در یک ورق کاغذ ثبت کنم و به تصویر بکشم.

با خودم فکر کردم شاید به درد ادبیاتی ها بخورد و برای همین اینجا به اشتراک گذاشتمش.

این که می گویند فلانی هفت خط است هم از همین جا می آید.در آن زمان کسانی بوده اند که می توانستند هر هفت خط جام را یعنی یک جام پر از شراب را بنوشند و باز هم هوشیار بمانند و به عبارتی مست نشوند!

دریافت

۰۱/۰۳/۳۰
یاس گل

هفت خط جام

نظرات  (۷)

اولیت بار معلم شیمی مون گفت قضیه هفت خط چیه و اینا :)))

نمیدونستم اسم دارن 0__0 

خب میگفتن اول دوم سوم دیگه  چه کاریه XD

مرسی از شما

پاسخ:
😂 می بینی چه مصیبتی میدن به ما و خودشون؟
۳۰ خرداد ۰۱ ، ۱۸:۳۷ حاج‌خانوم ⠀

به نظرم کسی که هفت‌خط بوده، صرفاً بحث عدم مستی نبوده، چون شراب طعم خاصی داره، منطور کسی بوده که بتونه تا خط هفتم بخوره. وگرنه ملت میت می‌کنن، بازم می‌نوشن!

 

و یه نکته دیگه...

یه ضرب‌المثل دیگه هم هست که به همین خطوط جام مرتبطه. اینکه میگیم فلانی جور فلانی رو کشید... هم از همین‌جا میاد!

پاسخ:
معمولا توی بزم پادشاه توی جام هرکس مطابق ظرفیتش می ریختن که یه وقت بیشتر از ظرفیتش نخوره و جلو شاه حرکات ناشایست در نیاره.اونی که تا خط هفتم می خورده و مست نمی شده قطعا بار اولش نبوده و انقدر قهار شده بوده که دیگه با این مقدار مست نمی کرده.

راستی چقدر خوب شد مثال دومی رو گفتی. الان رفتم خوندم و دیدم‌آره.چون این رو نمی دونستم.اون موقع ها که کسی الکی ادعا می کرده مست نمیشه و می گفته واسم تا خط آخر بریزین رفقاش واسه حفظ آبروش باقی جامش رو سر می کشیدن وگرنه که اگه خودش تا ته می خورده قطعا بدحال می شده
خیلی ممنونم که گفتی
(امیدوارم بقیه هم نظرات رو بخونن به نظرم خیلی مفیده)
۳۰ خرداد ۰۱ ، ۲۰:۲۴ حاج‌خانوم ⠀

الان فهمیدم چی میگی...

شبیه کاری که مسکن می‌کنه.

کسی که زیاد مصرف کنه، دیگه با یه دوز عادی، دردش ساکت نمیشه...

پاسخ:
آره آره
دقیقا 👌

چه جریان جور باحال بودددد :))))

پاسخ:
اره منم نمی دونستم از کجا ریشه گرفته خیلی جالب بود 😄

می‌دونستی عاشق خاقانی‌ام؟

پاسخ:
وای جدی میگی؟چه جالب
چون می‌دونی که کمتر دانشجوی ادبیات دوستش داره 😆
راستی نسرین مقبره خاقانی توی تبریزه؟

شاید اونا دکتر قره‌بیگلو رو از نزدیک ندیدن:))

مقبره که اختصاصی نداره، تو همون مقبره‌الشعراست.

پاسخ:
پس کلاس خوبی کنار ایشون داشتین
چه عالی

ایشون جزو سه خاقانی شناس مطرح ایرانن.

پاسخ:
چقدر عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">