مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

نه آنکه جهانگرد یاکه در سفر باشم،اما،
مسافرپیاده بخوانیدمرا،
که درجاده های تخیل ناگریز ذهن،محبوس مانده ام،
واین ها ورق پاره های همان زندان است

استفاده از مطالب با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است

بایگانی
چهارشنبه, ۷ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸ ق.ظ

آقای سپهری، انجمن و چیزهای دیگر

سه شنبه آینده آخرین کلاسمان برگزار می شود. خرد خرد شروع کرده ایم به خواندن درس ها و آماده شدن برای امتحانات ترم. دیشب خواب دیدم توی یکی از دفترهای دانشگاه نشسته ایم. همه می دانستیم درسمان دارد تمام می شود. یک نفر که نمی دانستم چه کسی است روی زمین نشست بعد دست هایش را بالا برد و سپس سجده به جا آورد. بعضی ها از این کار او تعجب کردند. به آن ها گفتم: دارد خدا را شکر می کند. دختر به سمت من برگشت. داشت اشک می ریخت که گفت: نمی دانید چقدر برای رسیدن به این مقطع حسرت خوردم. دختر شبیه من نبود اما انگار یک نفر شبیه خود من بود. این شد که من هم در خواب گریه ام گرفت و گفتم: من می دانم. چون خودم هم همین طور بودم. بعد با بچه ها توی اتوبوس نشستیم. پریسا به من گفت: چرا ناراحتی؟ چیزی تمام نمی شود. دکتری می خوانیم. و من گفتم: می دانم اما معلوم نیست کی دوباره بتوانم وارد دکتری شوم یا در آزمون و مصاحبه اش پذیرفته شوم.

این روزها بیشتر از قبل درباره آقای سپهری می خوانم. ترم اول که بودیم می خواستم موضوع پایان نامه ام روی اشعار او باشد اما با یک جستجوی ساده به انبوهی از پایان نامه ها و مقاله ها درباره اشعارش رسیدم و تازه آنجا بود که فهمیدم چیز زیادی درباره سهراب نمی دانم. هر موضوعی که به ذهنم می رسید از قبل کار شده بود.

دو سه هفته پیش وقتی هشت کتابش را می خواندم،با خودم قراری گذاشتم؛ اینکه از این علاقه مندی استفاده کنم و به خواندن و لذت بردن از شعر او قناعت نکنم. پس تصمیم گرفتم هر بار که به طور تصادفی شعری از او می خوانم به دنبال مقاله هایی که درباره آن شعر نوشته شده است بگردم. بعد از میان مقاله های علمی، یکی که بیش از بقیه برایم جذاب است انتخاب کنم و در طول هفته بخوانمش.

این کار برایم هیجان انگیز است. چون هم به درک بهتر آن شعر کمک می کند، هم مرا با مسائل جدیدی آشنا می کند و هم احساس می کنم به آقای سپهری نزدیک تر شده ام. مثلا هفته پیش شعر لحظه گمشده را خواندم و بعد از آن، مقاله ای درباره حضور آنیما در شعر سپهری. این هفته هم شعر تپش سایه دوست را خواندم و دارم مقاله ی مصادیق ابدیت در شعر او را مطالعه می کنم.

هفته گذشته برای بار سوم در انجمن ادبی مان حاضر شدم. حضور در کنار آن ها هم برایم نوعی محرک است. نمی شود کنارشان باشی و به علم اندک خودت بسنده کنی.

نشریه هنوز حق التحریر سه ماه گذشته ما را نریخته است و دبیر تحریریه به نشریه گفته تا وقتی دستمزد این سه ماه پرداخت نشود مطلب تازه ای نمی رسانیم. فکر کردم اگر به من و امثال من بود احتمالا تا چند ماه دیگر هم همین طور مفتی کار می کردیم، بس که به این دیر پرداخت کردن ها و دستمزدهای حداقلی عادت کرده ایم. اما اکنون به آدم هایی مثل دبیر تحریریه مان نیاز است تا یادمان بیاورد نباید به این شکل از فعالیت عادت کنیم چون روزگاری است که از نظر عده ای، نوشتن خصوصا برای مخاطب سنی کودک و نوجوان یک کار بیهوده تلقی می شود و خیلی ها عادت کرده اند از ما توقع دریافت اثر بدون پرداخت حقوق درست و حسابی داشته باشند.

۰۱/۱۰/۰۷
یاس گل

نظرات  (۴)

۰۷ دی ۰۱ ، ۱۱:۴۸ شکرانه ...

خداقوت حسابی دختر پرتلاش

میدونم که حتی با تموم شدن دانشگاهت خواهی خوند و خواهی نوشت و متوقف نمیشی و همین هم مهمه

دانشگاه یا انجمن های ادبی یا کانون های مختلف بالاخره یه طوری راهت رو پیدا میکنی

 

+ ارشد رو بگیری نمیتونی بری استاد دانشگاه بشی؟ یا دبیرستان؟

علاقه داری به تدریس؟

پاسخ:
سلام عزیزم
خیلی ممنونم ازت. امیدوارم همین طور بشه

احتمالا بعد پایان نامه برای تدریس توی مدرسه اقدام می کنم که از این فضا هم دور نشم
۰۷ دی ۰۱ ، ۱۲:۲۶ شکرانه ...

عالیه

مطمئنم معلم توانمندی هستی که به دانش آموزات عشق رو تدریس میکنی و هم پای اونا قدم برمیداری تا زیبایی هایی که دیدی رو نشونشون بدی...

همیشه موفق باشی🌻

پاسخ:
این پیامت باعث دلگرمی منه
خیر ببینی
همچنین عزیزم

سلام

 

من خودم یکی خیلی سختمه برای پول اصرار کنم به کسی که پولمو بده!! اذیتم ... ولی برای بقیه میتونم! یعنی برای پول بقیه میتونم یقه یکی دیگه رو بگیرم که چرا پولش رو نمیدی؟! برای خودم خیلی سختمه :| 

 

خدا خیر بده دبیر تحریریه تون رو ... 

پاسخ:
سلام
من هم سر این مسائل معمولا یا حرف نمی زنم یا با کلی شرم و خجالت مطرحش می کنم
بله خدا خیرشون بده
۰۷ دی ۰۱ ، ۲۱:۴۲ شاگرد بنّا

من ازوناییم که هم برای پولِ خودم شیرم، هم برای پولِ بقیه :) برای شما و برادر سرباز در خدمتم :)

بحث مادیات نیست، ابدا! بحث سر قواعده! حتی یک روز نباید حقوقی که براش تاریخ معین شده تأخیر کنه، حقوق کارگر (اعم از هر کسی که داره برای شخص یا مجوعه‌ای کار می‌کنه) جماعت و باید تا عرقش خشک نشده داد! هر گونه سکوت برابر این امر مساوی است با همراهی کردن با نواقص و چه بسا ظلم‌. 

اگر واقعا مانعی بود که دستِ طرف نبود و پیشآمد بوده که دیر شده، قابل درک و صبره، اما سکوت برابر تأخیر، تشکیلات رو به مرور دچارِ رخنه‌های مدیریتی بلندمدت می‌کنه! بعد همه میشینن می‌گن نظام بده :) بدی از خودِ ماست! 

 

#تفاوت_محبت_و_رحم_با_قواعد_و_پایبندی_به_اصول

پاسخ:
بله کاملا موافقم
اتفاقا خودم هم به خاطر داشتن این خصوصیت متاسفم
این بار که دبیر تحریریه به جای همه ما و برای گرفتن حقمون به طور موقت از ادامه همکاری دست نگه داشتن تازه به این فکر کردم که جدی ما چرا عادت کرده بودیم به این شرایط و چیزی هم نمی گفتیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">