مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

مسافر پیاده

هـنـــوز در سـفـــرم

نه آنکه جهانگرد یاکه در سفر باشم،اما،
مسافرپیاده بخوانیدمرا،
که درجاده های تخیل ناگریز ذهن،محبوس مانده ام،
واین ها ورق پاره های همان زندان است

استفاده از مطالب با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است

بایگانی
شنبه, ۸ مهر ۱۴۰۲، ۰۳:۲۸ ب.ظ

از این پس با مقنعه به دانشگاه بیایید

آن اوایل یکی از دلخوشی‌های من پس از ورودم به دانشگاه این بود که می‌توانستم با روسری به دانشگاه بروم‌. دیگر نیاز نبود همچون دوره کارشناسی حتما مقنعه سر کنم و وارد دانشگاه شوم.

من عاشق طرح و نقشم، عاشق رنگ‌ها. طرح و نقش روسری‌ها و رنگ‌های جاندارشان نه فقط به خودم بلکه به دنیای اطرافم شادابی می‌بخشد. باید در یک محیط دخترانه باشید تا تاثیر مثبت این طرح و رنگ پوشش را بهتر درک کنید.

از همان روزی که روسری‌ام را جلوتر آوردم همیشه دلم خواست به عنوان یک دختر محجبه، در جامعه شکیل ظاهر شوم. دلم خواست وقتی یک نفر نگاهش به آدم می‌افتد با خودش بگوید این‌شکلی هم می‌شود محجبه بودها!

امروز وقتی وارد دانشگاه شدم حراست گفت: حجابتان خوب است. مشکلی ندارد. اما با توجه به اینکه قرار است همه دانشجویان طبق قوانین با مقنعه در دانشگاه حاضر شوند از این به بعد با مقنعه بیایید.

پذیرفتم. هرچند که باب دلم نبود.

من به خیلی چیزها فکر کردم. به اینکه جمعیت غالب دانشگاه ما که دخترند. چه عیبی دارد در یک محیط آموزشی دخترانه آدم با روسری‌های زیبا ظاهر شود؟ بعد به دانشجوهایی که مقنعه‌هایشان را دور گردنشان می‌انداختند نگاه کردم. فریده؛ دانشجوی افغانستانی‌مان هم که همیشه شال سر می‌کند گفت: فایده این مقنعه سر کردن چیست؟ من و تو این روسری و شال سرمان است اما آن‌ها که مقنعه‌هایشان را در می‌آورند!

دوست دیگری می‌گفت باز آدم وقتی یک محجبه را با روسری زیبا می‌بیند شاید یک ذره ترغیب شود. گفتم: اگر این سخت‌گیری جدید به خاطر ترغیبِ یا اجبار دانشجویان به رعایت حجاب باشد باید صادقانه بگویم که یک دختر وقتی مقنعه سر می‌کند و موهایش را بیرون می‌گذارد خیلی جذاب‌تر و شکیل‌تر از کسی است که با همین مقنعه حجاب می‌گیرد. در نتیجه من در این امر ترغیبی برای محجبه شدن دیگران نمی‌بینم.

به هرحال هر چه که هست قانونی است که باید از اینجا به بعد آن را رعایت کنم. ما در منزل مقنعه زیاد داریم. اتفاقا در هر رنگی که فکرش را بکنید. چون خواهر من معلم پایه ابتدایی است و می‌داند که بچه‌ها چقدر عاشق رنگ‌ هستند. اما اگر دانشجوی ترم آخر ارشد نبودم، یعنی اگر قرار بود هر هفته کلاس داشته باشم و به دانشگاه رفت و آمد کنم حتما مقنعه‌های نقاشی‌شده تهیه می‌کردم یا به هرحال به شیوه‌ای مقنعه ساده‌ام را از سادگی محض در می‌آوردم‌. چه می‌دانم. شاید با یک گلدوزی ظریف و ساده روی گوشه‌ای از آن. یا دوخت یک طرح زیبا بر آن.

اما فعلا به این‌ها نیازی ندارم و با این شرایط کنار می‌آیم‌ تا ببینم در ادامه اوضاع چگونه خواهد شد.

۰۲/۰۷/۰۸
یاس گل

نظرات  (۷)

۰۸ مهر ۰۲ ، ۱۶:۰۸ یاسمن گلی :)

مشکل همیشگی من با مقنعه : انگار توش دارم خفه میشم

پاسخ:
واقعا باهاش مشکل دارم. راستی من چطوری ۱۲ سال باهاش مدرسه رفتم؟ اصلا یادم نبود 😄

دانشگاه ما که تک جنسیتیه هم قانونش همینه 

کمتر دانشجویی هست حجاب کامل نگه داره با مقنعه، اونوقت به ما که روسری رنگی رنگی حجابی می‌بندیم تذکر میدادن 🚶🏻‍♀️ 

 

پاسخ:
همین برام عجیب و حل نشده است. حالا ما تا همین سه هفته پیش هیچ مشکلی نداشتیم. ولی با شروع سال تحصیلی جدید گفتن دیگه ا مقنعه. :(

اوه

یه لحظه وایستا 

من هنوز از اجبار چادر در دانشگاه همچنان تک جنسیتی‌امون نگفتم برات؟

پاسخ:
بعد در چنین شرایطی از رنگ و طرح روسری زیر چادر هم ایراد می‌گیرن؟ 😶 

منم خیلی با مقنعه اذیت میشم، اصلا روی صورتم نمی شینه، حجابم هم خراب میشه انقد به هم میریزه

پاسخ:
کاملا می‌فهمم. اصلا وقتی میاییم مقنعه رو جلو بیاریم و تا بزنیم پایینش کاملا بد می‌ایسته. و من هم مثل خودت اصلا مقنعه روی صورتم نمی‌شینه و مرتب باید درستش کنم.

میدونی یه سری ها دیگه خیلی روسری های جیغ میپوشن توی دانشگاه، فکر میکنم اونا باعث میشن که این محدودیتا ایجاد بشه، فکر‌میکنم محجبه ها باید یه حدودی رو توی انتخاب روسری رعایت کنن 

پاسخ:
باز اگر واسه سر کردن روسری یه قوانینی تعیین می‌کردن و مثلا می گفتن روسری قواره فلان و با این رنگ‌ها مشکلی نداره یه چیزی. ولی اینکه کلا روسری رو حذف کردن خیلی چکُشیه 😄 حالا باید ببینم دیگه کدوم دانشگاه‌ها این‌طور شدن.
۰۹ مهر ۰۲ ، ۰۱:۱۵ زری シ‌‌‌

من واقعا با مقنعه راحت نیستم (حس میکنم حجابم اون جور که باید نیس)

من یه روسری قواره بزرگ میخوام 😩

 

پاسخ:
واقعا تا یه مدت پیش از این سخت‌گیری در مورد سر کردن روسری وجود نداشت. و اتفاقا بیشتر کسایی روسری سر می کردن که مخجبه بودن. چون قطعا با روسری خیلی راحت ترن تا مقنعه. امیدوارم شرابط بعدها دوباره تغییر کنه. 
۰۹ مهر ۰۲ ، ۱۴:۵۱ پسر انسان

با این که مخالف الزام حکومتی حجاب هستم چون هیچ ادله فقهی و عقلی پشت این تصمیم نیست اما استثنائا با تعیین پوشش ساده در محیط دانشگاه موافقم

 

پاسخ:
حاضر بودم بگن با روسری بدون طرح بیایین اما نگن کلا با مقنعه. چون اتفاقا دیروز من با ساده‌ترین و بزرگ‌ترین قواره روسری(۱۵۰) رفته بودم و با این حال متوجه شدم این هم قبول نیست. از یکی از دوستان در دانشگاه علامه پرسیدم ببینم اونجا چه خبره که گفت فعلا که روسری رو ممنوع نکردن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">